Rabu, 3 Jun 2020

Pengenalan & Bab Kalimah

  بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ 

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT, Tuhan semesta alam yang dengan izinNya saya mendapat petunjuk, masa dan kesempatan untuk menulis semula nota pembelajaran dan keterangan kitab Matan Al Ajurumiyyah karangan  Ibn Ãjurrum tentang perkara-perkara asas ilmu nahu. Nama penuh penulis kitab hebat ini adalah Almarhum Muhammad ibn Muhammad ibn Dawud al-Sanhaji dilahirkan di kota Fes, Maghribi pada tahun 672H /1273M dan meninggal dunia pada tahun 723H /1323M.

Kitab ini telah dibahas dengan diterangkan secara terperinci dan padat oleh Guru kami yang dikasihi Ustaz Wan Jalaluddin  dalam kelas pengajian online  Fahman semasa tempoh PKP yang dikuatkuasakan antara Mac 2020 hingga Jun 2020.


Saya juga membuat rujukan kepada kitab suci Al Quran serta beberapa sumber yang sahih daripada media sosial ( semoga Allah SWT mengurniakan pahala yang besar kepada pengarang-pengarang tersebut ), juga Nota Ringkasan Kaedah Bahasa Arab oleh Arab Fahman.

Saya berusaha untuk melengkapkan nota ini dengan mengisi seberapa banyak maklumat serta mempastikan tulisan, huraian serta dalil-dalil yang dikemukakan adalah sahih dan menepati maksud yang dikehendaki oleh pengarang Kitab, insyaAllah. Saya juga berusaha untuk update dan menambah baik isi kandungan tulisan ini dari masa kesemasa sesuai dengan perkembangan ilmu yang saya perolehi. Saya dengan rendah hati berharap agar tulisan ini yang saya percaya masih banyak kekurangan dan kelemahan, dapat dimanfaatkan oleh sahabat sepengajian dan juga sesiapa diluar sana yang berminat dan berusaha untuk mendalami ilmu Nahu bahasa Arab. 

Semoga Allah SWT meredhai usaha yang sedikit ini dan sudi memaafkan segala kelemahan, keaiban, kealpaan dan kekhilafan saya dan kita semua. 


Hamba yang Dhaif
Umi Anisfa
KDSara-Mac2020
_________________________________________________    

أَنواعُ الكَلاَمُ


الكَلاَمُ هُوَ اللَّفْظُ الْمُركَّبُ الْمُفِيْدُ بِالْوَضْعِ
وَفِعْلٌ وَحَرْفٌ جَاءَ لِمَعْنًى وَأَقْسَامُهُ ثَلاَثَةٌ اِسْمٌ
فَالاِسْمُ يُعْرَفُ بِالخَفْضِ وَالتَنْوِيْنِ وَدُخُوْلِ الأَلِفِ واَلْلاَمِ
وَهيَ مِنْ وَإِلَى وَعَنْ وَعَلَى وَفِ وَرُبَّ وَالْبَاءُ وَالْكَافُ وَالْلاَمُ - وَحُرُوْفِ الخفْضِ

القَسَمِ - وَهيَ الوَاوُ وَالبَاءُ وَالتَّاءُ وَحُرُوْفُ
السَاكِنَةِ وَالفِعْلُ يُعْرَفُ بِقَدْ وَالسِّيْنِ وَسَوْفَ وَتَاءِ التَأْنِيْثِ

وَالحرْفُ مَا لاَ يَصْلُحُ مَعَه دَلِيْلُ الاسْمِ وَلاَ دَلِيْلُ الفِعْلِ



Pengertian Ayat

Ayat dalam pengertian Bahasa Arab adalah perkataan yang tersusun, lengkap serta mempunyai makna mengikut gaya susunan tatabahasa Arab.


Ayat yang lengkap mengandungi empat unsur utama iaitu:

1. Lafaz - Bunyi suara yang mengandungi sebutan huruf atau perkataan Bahasa Arab.

2. Murakkab - kalimah yang disusun daripada dua patah perkataan atau lebih.

3. Mufid - ayat yang mempunyai makna, yang boleh difahami dan memberi faedah/ menafaat.
4. Wad’i - ayat disusun dengan makna yang lengkap dan mengikut susunan gaya bahasa Arab yang betul.
      

Sebagai contoh, ayat   المَسْجِدُ  كَبِيرٌ        bermaksud masjid itu besar, adalah rangkap yang lengkap dan sempurna kerana memenuhi kesemua syarat. Almasjidu  dan kabiirun adalah gabungan dua unsur kata nama yang disusun dengan baik dan memberi makna yang berfaedah dan boleh difahami.

Manakala bagi ayat ,  ضَرَبَ زَيْدٌ مُحَمدً  yang bermaksud Zaid telah pukul Muhammad, juga merupakan rangkap yang lengkap dan sempurna, terdiri dari gabungan dua unsur, kata nama dan kata perbuatan.


Kalimah-kalimah Arab/ Al Quran terdiri daripada tiga pecahan unsur:

 

1.   Kata nama atau isim اِسْمٌ

2.   Kata kerja/ Perbuatan atau fe’il  فِعْلٌ

3.   Haraf حَرْفٌ

 

Dengan menstruktur salah satu unsur di atas atau menggabungkan unsur tersebut dengan patah-patah perkataan akan membentuk suatu Ayat atau Jumlah


 

Ayat dalam bahasa Arab terdiri daripada dua bentuk iaitu:

1.    Jumlah Ismiyyah   الجُمْلَةُ الاِسْمِيَّةُ )  

2.    Jumlah Fe’liyyah  ( الفِعْلِيَّةُ الجُمْلَةُ ).

Jumlah Ismiyyah adalah ayat yang dimulai dengan kata-nama atau Isim manakala jumlah fe'liyyah adalah ayat yang dimulai dengan kata fe'el.


Pengertian Isim

 

الاسْمُ : كَلِمَةٌ دَلَّتْ عَلَى مَعْنًى فِيْ نفْسِهَا وَلَمْ تَقْتَرِنْ بِزَمَانٍ

Isim/kata nama adalah  perkataan yang menunjukkan makna pada dirinya dan tidak berkait dengan masa. 

Kata nama merupakan satu patah perkataan seperti contoh    مَسْجِدٌ , فِيلٌ, كَبِيرٌ dan sebagainya dengan masing-masing menunjuk kepada makna “ masjid, gajah dan besar ”.

Isim merupakan perkataan yang menunjukkan nama manusia, haiwan, tumbuhan, alam, benda tidak bernyawa, tempat, masa, angka, sifat, makna dan lain-lain lagi.


Isim terbahagi kepada tiga kategori:

1.   Isim Zahir,

2.   Isim Mudhmar

Isim Mubham


Isim zahir merupakan kata nama zahir yang menunjukkan makna secara langsung. 

Isim ini merujuk kepada :

- Objek nyata seperti manusia, haiwan, tumbuhan, tempat, 

- Benda yang tidak bernyawa seperti sekolah, rumah, meja, kerusi dan termasuk alam ghaib seperti jin, malaikat dan syaitan. 

- Unsur tidak berjisim seperti perasaan, khayalan, masa, ruang, sifat, angka, hari,  bentuk objek, keadaan sesuatu objek dan sebagainya.

Jenis Isim yang termasuk dalam kategori Isim Zahir adalah:

 

1.             Isim Alam

2.             Isim Jenis

3.             Isim Zorof Makan

4.             Isim Zorof Zaman

5.             Isim Alat

6.             Dan lain-lain.

 

Isim mudhmar adalah kata nama yang menggantikan nama sementara. Ia merujuk kepada ganti nama diri samada:

- Yang terpisah ( الْمُنْفَصِلُ) dengan kata nama (isim) atau kata perbuatan (fe’il) 

- Yang melekat  ( الْمُتَّصِلُ ) dengan kata nama (isim) atau kata perbuatan (fe’il).

- Ganti nama diri yang tersembunyi   (  المُسْتَتِرُ   ) dalam kata fe’il yang disebut sebagai fa’il di dalam perbahasan Jumlah Fe’iliyyah.

Jenis isim dalam kategori ini adalah Isim Dhomir

 

Isim Mubham ialah kata nama yang tidak menunjuk makna zahir dan yang selain dari isim mudhmar dan isim zahir.

Jenis Isim dalam kategori ini adalah: 

1.   Isim Isyarah

2.   Isim Syarat

3.   Isim Istifham

4.   Isim Mausul

5.   Dan lain-lain.


Cara Mengenal Isim

 

Isim/kata nama boleh dikenali melalui tanda-tanda berikut:

1.   Tanda baris bawah / Jarr*

2.   Tanwin

3.   Diawali dengan alif lam, ال

4.   Selepas Haraf Jarr ( مِنْ , إِلَىْ , عَنْ , عَلَىْ, فِيْ , ب , ك , ل , رُبَّ ) dan Haraf Qasam/sumpah (و, ب, ت).


*Isim boleh dikenali melalui jarr/ tanda baris bawah melalui tiga perkara, yakni huruf jar (jar wa majrurun), idafat (mudhof mudhofun ilaih) dan tawabi'/ikutan ( na’at, ma’thuf, taukid & badal).



Fe’il / Kata Kerja

 

Pengertian fe’il

 

       الفِعْلُ : كَلِمَةٌ  الَّتِيِ تُشِيْرُ إِلىَ حَدَثٍ  وَاقْتَرَنَتْ بِزَمَانٍ    

Fe’il adalah perkataan yang menunjukkan sesuatu peristiwa ( atau pekerjaan atau perbuatan ) yang disertai dengan masa tertentu (masa lampau, kini dan akan datang )

 

Fe’il atau Kata-kerja terbahagi kepada tiga kategori:

1.      Fe’il Madhi (masa lampau)

2.      Fe’il Mudhare’ ( masa kini dan akan datang )

3.      Fe’il Amar ( kata perintah )

 

Tanda Mengenal Fe’il


التَأْنِيْثِ السَاكِنَةِ  وَالفِعْلُ يُعْرَفُ بِقَدْ وَالسّْيْنِ وَسَوْفَ وَتَاءِ

Fe’il / kata kerja dikenali melalui:

 

1.           Lafaz qad, قَدْ

2.           Huruf sin, س

3.           Lafaz sawfa,   سَوْفَ  

4.           Kalimah yang berakhir dengan huruf Ta’ berbaris sukun/mati yang merujuk kepada perempuan, تْ.

 

Tanda fe’il / kata kerja Madhi & Mudhare' terbahagi kepada tiga jenis:

 

1.   Tanda berkongsi antara fe’il madhi / kata kerja lampau dengan fe’il mudhare’ / kata kerja kini atau akan datang.


2.   Tanda berkait dengan fe’il mudhare’ / kata kerja kini sahaja

 

3.   Tanda berkait dengan fe’il madhi / kata kerja kala lampau sahaja.


 Huraian Tanda Fe’il

 

1. Tanda berkongsi antara fe’il madhi dengan fe’il mudhare’.

 

Tanda yang dikongsi antara fe’il madhi / kata kerja lampau dengan fe’il mudhare’ / kata kerja kini ialah lafaz qad (قَدْ ). Sesuatu perkataan boleh dikenalpasti sebagai fe’il apabila perkataan itu didahului dengan lafaz Qad ( قَدْ ) sama ada fe’il madhi  / kata kerja lampau ataupun fe’il mudhare’ /kata kerja kini.

 

Lafaz Qad memberi makna tambahan kepada fe’il madhi dengan makna ‘sesungguhnya’ ( التَحْقِيْقُ ) atau ‘hampir’ (التَقْرِيْبُ).

Pada fe’il mudhare’ pula ia boleh membawa maksud ‘kadang-kadang’ (التَقْلِيْلُ  ) atau ‘sentiasa’ (التَكْثِيْرُ).

 

2.      Tanda berkait dengan fe’il mudhare’ sahaja

 

i.             Fe’il mudhare’ berturut selepas huruf ( س ) dan saufa ( سَوْفَ). Kalimah ini memberi makna bahawa sesuatu peristiwa akan berlaku pada masa datang. Huruf sin ( س) dengan makna ‘dekat’ dan saufa ( سَوْفَ) dengan makna ‘jauh’.

  

Contoh 1: Surah At-Takathur Ayat 3

              كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ

              “Jangan sekali-kali! Kamu akan mengetahui  kelak”.

 

    Contoh 2:   Surah An-Naba’ Ayat 4 

               كَلَّا سَیَعۡلَمُونَ

“Jangan, mereka akan mengetahui (dgn kebenaran hari balasan itu)” 

  

ii.            Menerima Nun al-taukid ( قبُولُ نُونِ التَّوْكِيدِ )


        Contoh:    لَيَصْبِرَنَّ   لَيَصْبِرَنْ



             iii.    Menerima Nun al-niswah (    النِّسْوَةِ قبُولُ نُونِ )

             Contoh:  يَصْبِرْنَ

   iv.           Bermula dengan salah satu Huruf Mudhara’ah  ا , ن , ي , ت

 

Contoh:  تَصْبِرُ , يَصْبِرُ  , نَصْبِرُ ,  أَصْبِرُ  

 

v.           Selepas Haraf Baris Atas / Nasab

        (yang menyebabkan huruf akhir pada fe'il berbaris atas/ fathah ) 

(الجواب بالفاء. الواو.او . ان. لن. إذن. كى. لام كى. لام الجهود. حتى



vi. Selepas Haraf Jazam / Haraf Baris Mati

( Yang menyebabkan huruf akhir pada fe’il berbaris mati/sukun)


(      لَمْ ,  لَمَّا, أَلَمْ, أَ لَمَّا  ,ما, مَنْ , مَتَ , أَيْنَ , إِنْ , لَا اَلنَّهْي        




3.      Tanda berkait dengan fe’il madhi sahaja

 

i.             Kata kerja atau fe’il tersebut boleh bersambung dengan ta’ ta’nith yang berbaris sukun/mati. (تَأ ءُ التَاْنِيْثِ السَكِنَةَ ).

contoh:  كَتَبَتْ، قَالَتْ، جَائَتْ صَبَرَتْ،

 

ii.            Huruf akhirnya berharakat fathah zahirah (jelas) maupun muqaddarah (diandaikan).

 

Harakat zahir,


Contoh:  فَعَلَ، ضَرَبَ، فَتَحَ، اَكَلَ، رَحِمَ، نَصَرَ، كَتَبَ، قَالَ

 

Harakat muqaddarah, 


Contoh:  رَمَى، دَعَى، نَهَى، أَتَى


Bagi Fe’il Amar tandanya ialah:

 

1. Menunjukkan makna permintaan secara langsung.

( دَلاَتُهُ عَلَى الطَلَبِ مُبَاشَرَةً ) 

seperti (إِجْلِسْ - Duduklah ), ( نْظُرْ أُ lihatlah) dan sebagainya.


2. Bermula dengan hamzah al wasi, أ

3. Huruf akhir berbaris sukun pada fe’il al-sahih.

 

Haraf


Pengertian Haraf

( الحَرْفُ : كَلِمَةٌ تَدُلُّ عَلَى مَعْنًى فِيْ غَيْرِهَا )

Haraf ialah semua jenis kata selain Isim dan Fe’il yang tidak dapat difahami dan tidak dapat berdiri sendiri tanpa dihubungkan dengan kata-kata yang lain. Dalam istilah Bahasa Melayu, haraf adalah kata hubung atau kata sendi.

Tidak ada satu tanda yang sesuai untuk mengenali sesuatu perkataan adalah haraf selain perkataan itu tidak sesuai menerima tanda isim/kata nama dan tanda fe’il/kata kerja.

 

Sekiranya kita ingin tahu sama ada sesuatu perkataan itu adalah isim atau fe’il atau haraf, maka kita perlu merujuk kepada tanda isim dan fe’il terlebih dahulu. Jika tiada tanda isim atau fe’il pada perkataan tersebut, maka ianya tergolong dalam kategori haraf.

 

Jenis-jenis Haraf


1.   Haraf Jar atau Haraf Baris Bawah

 مِنْ , إِلَىْ , عَنْ , عَلَىْ, فِيْ , ب , ك , ل , رُبَّ

Haraf Jar khusus berganding dengan isim sahaja. Fungsi haraf jar adalah untuk membaris bawahkan isim selepasnya.


2.   Haraf Nasab

أَنْ, لَنْ, إِذَنْ, كَيْ, لَامْ كَيْ, لَامْ الجُهُودْ, حَتَّى, لجَوَابْ بالْفَاء, الْوَاوْ اَوْ

    Haraf Nasab khusus berganding dengan Feil Mudhare’. Fungsinya adalah untuk membaris-ataskan fe’il mudhare’ selepasnya.

 

3.   Haraf Jazam

 مَنْ ,  إِنْ , الدُّعَاءِ وَ لَافي اَلنَّهْي, الدُّعَاءِ وَ لَامُ اَلْأَ مْرِ , أَلَمْ , أَ لَمَّا لَمْ ,  لَمَّا,    يْفَمَاكَ  , يُّ  , مَتَى , أَيْنَ , أَيَّانَ  أَ, أَنَّى , حَيْثُمَا مَهْمَا ,       

إِ ذَا  ,  ذْمَا إِ  ,   مَا 


Haraf Jazam juga khusus berganding dengan Feil Mudhare’. Fungsinya adalah untuk membaris-matikan fe’il mudhare’ selepasnya. Haraf Jazam juga boleh menjadi Haraf Syarat pada masa yang sama.

 

4.   Haraf Syarat


Setiap Syarat berkehendak kepada Jawab Syarat. Maksudnya ada Syarat, maka akan ada natijahnya. Syarat terbahagi kepada dua.

 

1.   Syarat Tidak Jazimah

             Kalimah syarat yang tidak membaris matikan fe’il mudhare’ selepasnya              adalah: 

كُلَّمَلَمَّا ,  ,  َاإِ ذ  ,  لَوْلَا  , لَوْ                           


2.   Syarat Yang Jazimah

             Kalimah haraf syarat yang membaris matikan fe’il mudhare’ selepasnya              adalah: 

  كَيْفَمَاأَيُّ   ,   أَيْنَ,   َأَيْنَما  ,  أَيَّانَ , أَنَّى مَتَى حَيْثُمَا, مَهْمَا , مَا مَنْ, إِنْ

 

Haraf ‘Athof

Haraf ‘athof adalah haraf penyambung cerita. Fungsi Haraf ini adalah untuk menyambung cerita & menyamakan baris kalimah selepas dengan sebelum.

              وَ , فَ , ثُمَّ , اَوْ , اَمْ , لَكِنْ , بَلْ , حَتَّىْ ,لَا 

 

Perbahasan lanjut tentang setiap topik di atas akan diperincikan pada bab-bab yang khusus dan berkaitan pada tulisan selanjutnya.

 

            ______________________________________________________________

            والله أعلمُ بالـصـواب





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kaana wa Akhawatuha

  بَابُ العَوَامِلِ الدَاخِلَةِ عَلَى المُبْتَدَأِ وَالْخَبَرِ Bab Amil-amil yang masuk kepada Mubtada dan Khabar J umlah Ismiyyah terdiri d...