Selasa, 9 Jun 2020

Amil Nasab حَتَّى


Amil Nasab  حَتَّى  

  حَتَّى   bermaksud SEHINGGA

Kerja حَتَّى   menasabkan fe’el mudhare’ selepasnya dengan nasab bil fathah.


Contoh 1:  Al Quran Surah Taha Ayat 91

قَالُواْ لَن نَّبۡرَحَ عَلَيۡهِ عَٰكِفِينَ حَتَّىٰ يَرۡجِعَ إِلَيۡنَا مُوسَىٰ

Mereka menjawab: "Kami tidak sekali-kali akan meninggalkan penyembahan patung ini, (bahkan) kami akan tetap menyembahnya hingga Nabi Musa kembali kepada kami".
Kalimah يَرۡجِعَ   adalah fe’el mudharef yang berbaris atas disebabkan oleh  حَتَّىٰ.      Terdapat juga dalam ayat tersebut, amil nasab لَن  yang menasabkan feel mudhare’   نَّبۡرَحَ.



Contoh 2: Al Quran Surah Al Baqarah ayat 55

وَإِذۡ قُلۡتُمۡ يَٰمُوسَىٰ لَن نُّؤۡمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى ٱللَّهَ جَهۡرَةٗ فَأَخَذَتۡكُمُ ٱلصَّٰعِقَةُ وَأَنتُمۡ تَنظُرُونَ

Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: "Wahai Musa! Kami tidak akan beriman kepadamu sehingga kami dapat melihat Allah dengan terang (dengan mata kepala kami)". Maka kerana itu kamu disambar petir, sedang kamu semua melihatnya.


Kalimah   نَرَى   nasab bil fathah muqaddarah, dengan anggapan ada baris atas. Alif maqsurah pada hujung kalimah adalah huruf sakit yang mana baris tidak boleh dizahirkan.

Terdapat satu lagi amil nasab  لَن    pada kalimah   لَن نُّؤۡمِنَ.   Haraf  لَن  disini bermaksud tidak akan berlaku sampai bila-bila sehingga kiamat,  dan fungsi ‘tidak’ pada  لَن  akan terbatal jika   ayat selepas حَتَّىٰ  disempurnakan atau dengan pengecualian yang sangat tinggi nilainya.



Contoh 3 Ayat Quran: Surah An Nisa 140
وَقَدۡ نَزَّلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلۡكِتَٰبِ أَنۡ إِذَا سَمِعۡتُمۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ يُكۡفَرُ بِهَا وَيُسۡتَهۡزَأُ بِهَا فَلَا تَقۡعُدُواْ مَعَهُمۡ حَتَّىٰ يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيۡرِهِۦٓ إِنَّكُمۡ إِذٗا مِّثۡلُهُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ جَامِعُ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ وَٱلۡكَٰفِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا

Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab (Al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang munafik dan orang kafir di dalam neraka jahannam.

يَخُوضُواْ  dinasab oleh  حَتَّىٰ   dengan hazaf nun. Syarat untuk jadi amil nasab, حَتَّىٰ     mesti bersambung terus dengan fe’el mudhare’. Dalam haraf Jar ada juga kalimah  حَتَّىٰ  .  Kalimah  حَتَّىٰ    juga boleh jadi makna zorof.


Kalimah   حَتَّى   akan memberi beberapa makna bersyarat tetapi masih tetap berfungsi sebagai amil nasab.

1. Kalimah   حَتَّى  dengan makna كي  - supaya. Mestilah ayat sebelum حَتَّى  menjadi sebab kepada ayat selepasnya.


Contoh 1 :

اَسلِمۡ حَتَّى تَدۡخُلَ الجَنَّةَ
Bermaksud, ‘masuklah kamu Islam supaya kamu masuk syurga’.



Contoh 2 Ayat Quran  Surah Al Baqarah: 193


وَقَٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةٞ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ فَإِنِ ٱنتَهَوۡاْ فَلَا عُدۡوَٰنَ إِلَّا عَلَى ٱلظَّٰلِمِينَ    

Dan perangilah mereka sehingga (supaya) tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.


2. Kalimah   dengan makna ‘sehingga’ – mesti ada ayat jumlah perbuatan.


Contoh 1 Ayat Quran: Surah Taha: 91
 
قَالُواْ لَن نَّبۡرَحَ عَلَيۡهِ عَٰكِفِينَ حَتَّىٰ يَرۡجِعَ إِلَيۡنَا مُوسَىٰ

Mereka menjawab: "Kami tidak sekali-kali akan meninggalkan penyembahan patung ini, (bahkan) kami akan tetap menyembahnya hingga Nabi Musa kembali kepada kami".

Sebelum kalimah  حَتَّىٰ   mestilah menunjukkan makna dari atau permulaan  perbuatan dan akan ada pengakhiran perbuatan selepas حَتَّى


-end-


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kaana wa Akhawatuha

  بَابُ العَوَامِلِ الدَاخِلَةِ عَلَى المُبْتَدَأِ وَالْخَبَرِ Bab Amil-amil yang masuk kepada Mubtada dan Khabar J umlah Ismiyyah terdiri d...