Amil Nasab ke 9, الواو
Sama keadaan seperti لفاء ا ( السببية )
Syarat untuk المعية) الواو ) berkerja sebagai amil nasab, ia mesti terletak
1. Selepas kalimah NAFI
2. Selepas kalimat TUNTUT
Contoh 1: Quran Surah Al-Imraan, Ayat 142
أَمۡ حَسِبۡتُمۡ أَن تَدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ وَلَمَّا يَعۡلَمِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ مِنكُمۡ وَيَعۡلَمَ ٱلصَّٰبِرِينَ
Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)?
وَلَا تَلۡبِسُواْ ٱلۡحَقَّ بِٱلۡبَٰطِلِ وَتَكۡتُمُواْ ٱلۡحَقَّ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan
kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.
Amil Nasab ke 10, ‘او ‘
bermaksud KECUALI atau SAMPAI (HINGGA)
Disyaratkan pada lafaz او ia memberi makna إِلَّا ( kecuali ) ataupun dgn makna إِلَى (sehingga/ sampai ).
Amil Nasab yang berbunyi او ada dua makna iaitu:
1. Kecuali
2. Sampai
Dengan syarat selepas او, fe'el mudhare’ berbaris atas atau mansub.
Membawa maksud SAMPAI atau HINGGA
Contoh 1: Al Quran Surah Al Imran Ayat 128
لَيۡسَ لَكَ مِنَ ٱلۡأَمۡرِ شَيۡءٌ أَوۡ يَتُوبَ عَلَيۡهِمۡ أَوۡ يُعَذِّبَهُمۡ فَإِنَّهُمۡ ظَٰلِمُونَ
Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada (sehingga) dia menerima taubat mereka ataupun (sehingga) Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim
Membawa maksud KECUALI
Contoh 1: Al Quran Surah Al Baqarah Ayat 236
لَّا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ إِن طَلَّقۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ مَا لَمۡ تَمَسُّوهُنَّ أَوۡ تَفۡرِضُواْ لَهُنَّ فَرِيضَةٗۚ وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى ٱلۡمُوسِعِ قَدَرُهُۥ وَعَلَى ٱلۡمُقۡتِرِ قَدَرُهُۥ مَتَٰعَۢا بِٱلۡمَعۡرُوفِۖ حَقًّا عَلَى ٱلۡمُحۡسِنِينَ
Tidaklah kamu bersalah dan tidaklah kamu menanggung bayaran maskahwin) jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau (kecuali ) kamu menetapkan maskahwin untuk mereka. Walaupun demikian, hendaklah kamu memberi "Mut'ah" (pemberian saguhati) kepada mereka (yang diceraikan itu). Iaitu: suami yang senang (hendaklah memberi saguhati itu) menurut ukuran kemampuannya; dan suami yang susah pula menurut ukuran kemampuannya, sebagai pemberian saguhati menurut yang patut, lagi menjadi satu kewajipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat kebaikan.*
Dalam kalimah أَوۡ تَفۡرِضُواْ , haraf أَوۡ bermaksud kecuali dan fe’el mudhare’ تَفۡرِضُواْ keadaan mansub hazaf nun.
* Huraian ringkas dari ayat di atas, sekiranya berlaku perceraian akan terdapat 2 keadaan:
1. Setelah berlaku akad nikah lalu isteri dibawa atau dihantar ke rumah suami dan pintu ditutup, maka menurut ulamak si suami wajib memberi nafkah walaupun tidak disentuh.
2. Wajib beri nafkah apabila suami menyentuh isteri dengan sebenar-benar sentuh. Sekiranya suami tidak pernah sentuh, tidak perlu beri nafkah kecuali jika telah menetapkan saguhati.
مَا لَمۡ bermaksud selama mana (satu perkataan)
Contoh lain:
Maksud أَوۡ ‘Kecuali’ lebih sesuai berbanding ‘sehingga’ kerana sehingga akan bermaksud aku akan bunuh orang kafir itu walaupun dia masuk Islam.
-end-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan