Sabtu, 6 Jun 2020

Amil Nasab


Haraf Nasab/ Amil

Haraf Nasab berfungsi membaris ataskan Fe’el Mudhare’ selepasnya.

 

Feel Mudhare’

Fe’el Mudhare’ itu dirafa’kan (marfuq) selama-lamanya sehingga masuk Amil Nasab (pekerja/penyebab baris atas) atau Amil Jazm (pekerja/penyebab baris mati) yang masuk kepadanya.







Haraf Nasab/ Nawasib/ Penyebab baris atas ada 10 iaitu:            


1.    ان          bermaksud Bahawa

2.    لن          bermaksud Tidak selama-lamanya

3.    اذن        bermaksud Kalau begitu

4.    كي        bermaksud Supaya

5.    لام كي  bermaksud Supaya atau Untuk

6.    لام الجهود bermaksud Tidak Sekali-kali

7.    حتى      bermaksud Sehingga

8.    لفاء ا   bermaksud Maka

9.    الواو     bermaksud Dan (serta)

10.        او     bermaksud Kecuali atau Sampai



Tanda Nasab

 

Alamat Nasab Fe’el Mudhare’ ada 2 keadaan:

 

1.    Asli: mesti berbaris fathah


Con: يَــضْرِبَ اَنْ

 

2.   Far’ie   الفرعية

Hazaf nun ن النو حَذْفُ untuk Fe’el Lima, أَفْعَالُ الخَمْسَةِ 

Con:      تَجْلِسُوْنَ  --->    اَنْ تَجْلِسُوْ        

 

Dengan masuknya amil nasab اَنْ, huruf نَ telah dibuang.


·      Dalam sesetengah mushaf Quran ada ditunjuk اْ yang samar 


menandakan ada nun yang dibuang - اَنْ تَجْلِسُوْاْ

 



 Ada 2 syarat untuk letak baris atas

 

1.    Tidak ada tanda Tasniyah (berganda),

    ن اَ ,    اَ َ tasniyyah adalah tanda dua

 

2.   Tidak ada tanda Jamakوْنَ ,

 وْ  adalah tanda ramai dan نَ adalah tanda rafa’.

 




Fe’el Mudhare’ hanya akan berbaris atas ketika bentuk Mufrad,


Contoh 1:   


  اَنْ يَـضْرِبَ

 


Contoh 2:


Ayat AlQuran: Surah al Isra’ ayat 37


Perkataan لَنْ  adalah salah satu nawasib dimana  لَنْ adalah nawasib yang kerjanya menasabkan feel mudhare’ selepasnya.

Fe’el Mudhare’ selepas لَنْ  adalah تَخْرِقَ  begitu juga dengan feel mudhare’ تَبْلُغَ juga berbaris fathah       kerana   لَنْ  . .  



Nasab dengan baris fathah /atas berlaku pada tiga tempat: 


نوَاصِبُ بِالْفَتحَةِ تَكُونُ فىِ ثَلَاثَةِ مَوَاضِع 



     1.  Fe’el Mudhare’ Sahih Akhir  فِعْلُ المُضَارِعُ  صَحِيْحٌ  أَ خِرِ


Fe’el yang tidak ada huruf sakit, و ,ي, أ  dihujungnya


Contoh:


يَــضْرِبُ   

 

Begitu juga dalam Ayat Quran : Surah al Isra’ ayat 37



         
                2.    Fe’el Mudhare’ Mu’tal Akhir bil Ya

فِعْلُ المُضَارِعُ مُعْتَل أَ خِرِب الْيَاءُ


Contoh:  يَاتِيَكَ    dalam   Ayat Quran: Surah Al Hijr :99


وَٱعۡبُدۡ رَبَّكَ حَتَّىٰ یَأۡتِیَكَ ٱلۡیَقِینُ



3.       Fe’el Mudhare’ Mu’tal Akhir bil Waw

لواو فِعْلُ المُضَارِعُ مُعْتَل أَ خِرِب 


Contoh:     لِيَبْلُوَنِى dalam Ayat Quran: Surah An Naml:40


قَالَ ٱلَّذِی عِندَهُۥ عِلۡمࣱ مِّنَ ٱلۡكِتَـٰبِ أَنَا۠ ءَاتِیكَ بِهِۦ قَبۡلَ أَن یَرۡتَدَّ إِلَیۡكَ طَرۡفُكَۚ فَلَمَّا رَءَاهُ مُسۡتَقِرًّا عِندَهُۥ قَالَ هَـٰذَا مِن فَضۡلِ رَبِّی لِیَبۡلُوَنِیۤ ءَأَشۡكُرُ أَمۡ أَكۡفُرُۖ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا یَشۡكُرُ لِنَفۡسِهِۦۖ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیࣱّ كَرِیمࣱ




 Harakat (baris), الحَرَكَات ada 2 bentuk:

 

1.    Dzahirah   ظاهرة  ( jelas ) con: يَــضْرِبَ


2.    Muqoddarah مقدرة  ( andaian ) con: تَرْضَىْ

 

 

           Baris bentuk ظاهرة  berlaku pada 3 tempat:

 

1.    Fe’el Mudhare’ Sahih Akhir أَ خِرِ  صَحِيْحٌ  فِعْلُ المُضَارِعُ


2.  Fe’el Mudhare’ Mu’tal Akhir bil Ya, الْيَاءُ ب أَ خِرِ مُعْتَل المُضَارِعُ فِعْلُ    


3.  Fe’el Mudhare’ Mu’tal Akhir bil Waw, بالواو  أَ خِرِ مُعْتَل المُضَارِعُ  فِعْلُ

 

          Baris bentuk مقدرة berlaku pada satu tempat:

 

1.  Fe’el Mudhare’ Mu’tal Akhir bil Alif, بلالف أَ خِرِ مُعْتَل المُضَارِعُ  فِعْلُ

          con: تَرْضَىْ 

          تَرْضَى   Tidak boleh diletak baris   ُ-  secara zahir tapi hendaklah secara                        andaian kerana ada huruf sakit ى (alif maqsurah).







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kaana wa Akhawatuha

  بَابُ العَوَامِلِ الدَاخِلَةِ عَلَى المُبْتَدَأِ وَالْخَبَرِ Bab Amil-amil yang masuk kepada Mubtada dan Khabar J umlah Ismiyyah terdiri d...